Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest opisanie wyzwań stojących przed nauczycielami w czasie organizowanej przez nich nauki zdalnej. W związku z pandemią nauczyciele na całym świecie dołączyli do wirtualnego społeczeństwa, w którym organizują kształcenie na poziomie podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. W ramach naszego artykułu opiszemy problemy i możliwości jakie związane są z kształceniem zdalnym w Polsce. Rozważania teoretyczne i praktyczne zastosowania zostały dopasowane do poddanych analizie treści pochodzących z grup nauczycielskich na popularnym portalu społecznościowym
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2021 Forum Oświatowe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Adamczewski, J. (2020). Uczyć na miarę naszych czasów: Nowe technologie na lekcjach języka obcego w nauczaniu początkowym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 15(1(55)), 79–91. https://doi.org/10.35765/eetp.2020.1555.05
- Ankieta Głosu. Rok 2020 – co nas najbardziej rozczarowało? Znamy wyniki głosowania. (2020.12.29). Głos Nauczycielski. https://glos.pl/ankieta-glosu-rok-2020-co-nas-najbardziej-rozczarowalo
- Castelnuovo, G., Gaggioli A., & Riva, G. (2009). Cyberpsychologia spotyka psychologię kliniczną – pojawienie się e-terapii w opiece nad zdrowiem psychicznym. In W. J. Paluchowski (Red.), Internet a psychologia: Możliwości i zagrożenia (s. 263–300). Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Czerepaniak-Walczak, M. Z. (2020). Jak zmienia się „gramatyka edukacji”? O przejawach i konsekwencjach (wymuszonej) i edukacji. Forum Oświatowe, 32(1(63)). https://doi.org/10.34862/fo.2020.1.1
- European Commission. (b. d.). Common European principles for teacher competences and qualifications. http://www.pef.uni-lj.si/bologna/dokumenti/eu-common-principles.pdf.
- Frasunkiewicz, M. (2020). Przewodnik po e-szkole. Dyrektor Szkoły, (5), 38-41.
- Gołębniak, B. D., & Ostoja-Solecka, K. (2017). Kompetencje nauczycieli w zakresie korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej w nauczaniu: Z badań etno-pedagogicznych. Rocznik Lubuski, 43(1), 148–162.
- Tomczyk, Ł., Srokowski, Ł. (2016). Kompetencje w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego w polskiej szkole: Raport z badań. Ministerstwo Edukacji Narodowej. http://www.zs1sanok.pl/lewa/Cyfrowobezpieczni/Cyfrowo1.pdf
- Główny Urząd Statystyczny. Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019 roku. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2019-roku,2,9.html
- Jakubczak, B. (2008). Kształcenie zdalne przez Internet jako urzeczywistnienie idei edukacji bez granic. In A. Czajkowska & D. Rondalska (Red.), Edukacja bez granic – mimo barier: Przestrzeń tworzenia (t. 3., s. 398–406). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.
- Kopciewicz, L. (2019). Szkolne technolęki: Jak nauczyciele rozumieją rolę i skutki obecności technologii mobilnych w szkolnej przestrzeni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 22(1(85)), 51–64. https://kwartalniktce.edu.pl/ojs/index.php/tce/article/view/128/115
- Michniuk, A. (2015). Nowe media w pracy współczesnego nauczyciela, o tym jak być efektownym i efektywnym wobec cyfrowych tubylców. In V. Tanaś & W. Welskop (Red.), Pedagog we współczesnym świecie (s. 69–76). Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu.
- Melosik, Z. (2017). Facebook i społeczne konstrukcje narcyzmu – o tożsamości zamkniętej w celi wizerunku. In M. Humeniuk & I. Paszenda (Red.), Codzienność jako wyzwanie edukacyjne (t. 1, s. 44–61). Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Melosik Z., & Szkudlarek T. (2009). Kultura, tozżsamość i edukacja: Migotanie znaczeń (wyd. 2 popr.). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2020). Dobre praktyki dotyczące funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/dobre-praktyki-w-zakresie-zdalnej-edukacji--poradnik-men
- Nalaskowski, A. (2002). Przestrzenie i miejsca szkoły. Impuls.
- Olczak, A. (2017). Współczesny nauczyciel – wybrane problemy i wyzwania zawodowego funkcjonowania. Rocznik Lubuski, 43(1), 55–67. http://www.roczniklubuski.uz.zgora.pl/wydania/tom_43/RL_T43_1_Olczak.pdf
- Pisula, E., Pankowski, D., Nowakowska, I., Banasiak, A., Wytrychiewicz-Pankowska, K., Markiewicz, & M., Jórczak, A. (2020). Nauczyciele w sytuacji powrotu do szkół w czasie pandemii SARS-CoV-2: Raport z badań przeprowadzonych od 10 września do 10 października 2020. OSF HOME. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/6ZNCE
- Plebańska, M. (2020). Cyfrowa edukacja – potencjał, procesy, modele. In J. Pyżalski (Red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19: Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 37–42). EduAkcja. https://zdalnie.edu-akcja.pl
- Półjanowicz, W. (2014). Efektywność zdalnej edukacji w aspekcie nauczania przedmiotów medycznych. In M. Dąbrowski & M. Zając (Red.), E-edukacja w praktyce – wyzwania i bariery (s. 89–104). Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.
- Ptaszek, G., Stunża, G. D., Pyżalski, J., Dębski, M., & Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: Co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Robinson K., & Aronica L. (2015). Kreatywne szkoły – oddolna rewolucja, która zmienia edukację. Wydawnictwo Element.
- Sarnat-Ciastko, A. (2018). Szkoła dla dziecka – cyfrowego tubylca: Postrzeganie szkoły przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej – uczestników projektu „Wychować człowieka mądrego”. Problemy Wczesnej Edukacji, 41(2), 108–116. https://doi.org/10.26881/pwe.2018.41.11
- Smal, T. (2009). Nauczanie na odległość (e-learning). Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych im. gen. T. Kościuszki, 3, 105–114.
- Bochenek M., Lange R., (2019). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów, Warszawa: NASK – Państwowy Instytut Badawczy, https://akademia.nask.pl/baza-wiedzy/publikacje.html
- Turska-Kawa, A., Stępień-Lampa, N., & Grzywna, P. (2020). Obawy rodziców i nauczycieli wobec nowych form edukacji w okresie pandemii SARS-COV-2: Studium województwa śląskiego. Pro Silesia. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.27224.32004
- Walter, N. (2016). Internetowe wsparcie społeczne: Studium socjopedagogiczne. Wydawnictwo Naukowe UAM.
Referencje
Adamczewski, J. (2020). Uczyć na miarę naszych czasów: Nowe technologie na lekcjach języka obcego w nauczaniu początkowym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 15(1(55)), 79–91. https://doi.org/10.35765/eetp.2020.1555.05
Ankieta Głosu. Rok 2020 – co nas najbardziej rozczarowało? Znamy wyniki głosowania. (2020.12.29). Głos Nauczycielski. https://glos.pl/ankieta-glosu-rok-2020-co-nas-najbardziej-rozczarowalo
Castelnuovo, G., Gaggioli A., & Riva, G. (2009). Cyberpsychologia spotyka psychologię kliniczną – pojawienie się e-terapii w opiece nad zdrowiem psychicznym. In W. J. Paluchowski (Red.), Internet a psychologia: Możliwości i zagrożenia (s. 263–300). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czerepaniak-Walczak, M. Z. (2020). Jak zmienia się „gramatyka edukacji”? O przejawach i konsekwencjach (wymuszonej) i edukacji. Forum Oświatowe, 32(1(63)). https://doi.org/10.34862/fo.2020.1.1
European Commission. (b. d.). Common European principles for teacher competences and qualifications. http://www.pef.uni-lj.si/bologna/dokumenti/eu-common-principles.pdf.
Frasunkiewicz, M. (2020). Przewodnik po e-szkole. Dyrektor Szkoły, (5), 38-41.
Gołębniak, B. D., & Ostoja-Solecka, K. (2017). Kompetencje nauczycieli w zakresie korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej w nauczaniu: Z badań etno-pedagogicznych. Rocznik Lubuski, 43(1), 148–162.
Tomczyk, Ł., Srokowski, Ł. (2016). Kompetencje w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego w polskiej szkole: Raport z badań. Ministerstwo Edukacji Narodowej. http://www.zs1sanok.pl/lewa/Cyfrowobezpieczni/Cyfrowo1.pdf
Główny Urząd Statystyczny. Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019 roku. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2019-roku,2,9.html
Jakubczak, B. (2008). Kształcenie zdalne przez Internet jako urzeczywistnienie idei edukacji bez granic. In A. Czajkowska & D. Rondalska (Red.), Edukacja bez granic – mimo barier: Przestrzeń tworzenia (t. 3., s. 398–406). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.
Kopciewicz, L. (2019). Szkolne technolęki: Jak nauczyciele rozumieją rolę i skutki obecności technologii mobilnych w szkolnej przestrzeni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 22(1(85)), 51–64. https://kwartalniktce.edu.pl/ojs/index.php/tce/article/view/128/115
Michniuk, A. (2015). Nowe media w pracy współczesnego nauczyciela, o tym jak być efektownym i efektywnym wobec cyfrowych tubylców. In V. Tanaś & W. Welskop (Red.), Pedagog we współczesnym świecie (s. 69–76). Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu.
Melosik, Z. (2017). Facebook i społeczne konstrukcje narcyzmu – o tożsamości zamkniętej w celi wizerunku. In M. Humeniuk & I. Paszenda (Red.), Codzienność jako wyzwanie edukacyjne (t. 1, s. 44–61). Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Melosik Z., & Szkudlarek T. (2009). Kultura, tozżsamość i edukacja: Migotanie znaczeń (wyd. 2 popr.). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2020). Dobre praktyki dotyczące funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/dobre-praktyki-w-zakresie-zdalnej-edukacji--poradnik-men
Nalaskowski, A. (2002). Przestrzenie i miejsca szkoły. Impuls.
Olczak, A. (2017). Współczesny nauczyciel – wybrane problemy i wyzwania zawodowego funkcjonowania. Rocznik Lubuski, 43(1), 55–67. http://www.roczniklubuski.uz.zgora.pl/wydania/tom_43/RL_T43_1_Olczak.pdf
Pisula, E., Pankowski, D., Nowakowska, I., Banasiak, A., Wytrychiewicz-Pankowska, K., Markiewicz, & M., Jórczak, A. (2020). Nauczyciele w sytuacji powrotu do szkół w czasie pandemii SARS-CoV-2: Raport z badań przeprowadzonych od 10 września do 10 października 2020. OSF HOME. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/6ZNCE
Plebańska, M. (2020). Cyfrowa edukacja – potencjał, procesy, modele. In J. Pyżalski (Red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19: Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 37–42). EduAkcja. https://zdalnie.edu-akcja.pl
Półjanowicz, W. (2014). Efektywność zdalnej edukacji w aspekcie nauczania przedmiotów medycznych. In M. Dąbrowski & M. Zając (Red.), E-edukacja w praktyce – wyzwania i bariery (s. 89–104). Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.
Ptaszek, G., Stunża, G. D., Pyżalski, J., Dębski, M., & Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: Co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Robinson K., & Aronica L. (2015). Kreatywne szkoły – oddolna rewolucja, która zmienia edukację. Wydawnictwo Element.
Sarnat-Ciastko, A. (2018). Szkoła dla dziecka – cyfrowego tubylca: Postrzeganie szkoły przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej – uczestników projektu „Wychować człowieka mądrego”. Problemy Wczesnej Edukacji, 41(2), 108–116. https://doi.org/10.26881/pwe.2018.41.11
Smal, T. (2009). Nauczanie na odległość (e-learning). Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych im. gen. T. Kościuszki, 3, 105–114.
Bochenek M., Lange R., (2019). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów, Warszawa: NASK – Państwowy Instytut Badawczy, https://akademia.nask.pl/baza-wiedzy/publikacje.html
Turska-Kawa, A., Stępień-Lampa, N., & Grzywna, P. (2020). Obawy rodziców i nauczycieli wobec nowych form edukacji w okresie pandemii SARS-COV-2: Studium województwa śląskiego. Pro Silesia. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.27224.32004
Walter, N. (2016). Internetowe wsparcie społeczne: Studium socjopedagogiczne. Wydawnictwo Naukowe UAM.